Dag 8 - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Agnes& Huub - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Agnes& Huub - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Agnes& Huub

02 Augustus 2013 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Traject Lourdes- .........
Vandaag op tijd vertrokken na een nacht in een hele hete kamer. Toen we gisteravond dachten te gaan slapen was het op de kamer 29 graden en buiten nog warmer. Nog even terug naar dag 6. Na L'Isle de-Noe weer opgepept door de orangina. Via Montesquiou en St. Christaud, waar we weer even wat zout hebben toegevoegd met pistache nootjes naar Marciac. En inderdaad helemaal vol met festivalgangers. Na een crepje op pad voor het laatste stuk met nog de nodige pukkeltjes. Eindelijk in Sauveterre en dan sta je na een klim weer helemaal boven bij de kerk en heeft niemand van de B&B gehoord. Na 105 km in die hitte met de nodige klimmetjes heb je het dan echt gehad. Dus maar even bellen en we niet veel later konden we achter haar auto aan fietsen. En je raad het al nog een klim naar net buiten het dorp. Zo dood als maar zijn kan een biertjes leeg geschud. Kamer was prachtig, heel bijzonder. De hobby van echtgenoot nog bijzonderder, hij had wel 10 antieke auto's staan die allemaal nog gereviseerd moesten worden. How about dinner, helaas in het dorp niks te krijgen. Gelukkig bood onze host ons een lift aan naar Marciac waar we een hapje konden eten. Nou ja, uiteindelijk was het meer vulling want vanwege de drukte was het eten afschuwelijk. Om 23.00 weer terug naar de auto en uiteindelijk te laat in bed na zo'n dag. Ik was doodop van de kilometers en de hitte. Hu kan er beter tegen.
Dag 7 vroeg ontbeten en fris op de fiets. Stokbroodje gescored met plakjes jambon voor onderweg. Was ons gisteren ook goed bevallen omdat je als je honger hebt vaak niks tegen komt. Via Maubourguet naar Lahitte Toupiere op de alternatieve route. Wat een hitte al om 10.00 's ochtends, 34 graden. De hele dag al de pyreneeen inzicht, erg indrukwekkend. Ik kwam gisteren maar nauwelijks vooruit en kon alleen maar achter Hu aan fietsen. Dat geeft geen vertrouwen met de Pyreneen in beeld. Gelukkig hadden we het idee van de bevroren fles water ontdekt, alles bleef lekker koel en het water in de bidons kon op die manier ook gekoeld. Om 11.00 uur flinke pauze in Garderes, daar besloten om toch door te fietsen naar Lourdes, 40 km om. Uiteindelijk via Luquet, Ossun bijna in Lourdes. We wilden eerst nog door fietsen maar ik was er klaar mee. Vandaag niet meer dan een kleine 60 km. Gelukkig was Lourdes onverwacht leuk en hebben we een hotel gezocht. Na een goede douche Lourdes verkend, gegeten en naar de processie gekeken. Het was er lang niet zo druk als anders vanwege de overlopen Pau in juni. De resten waren nog steeds zichtbaar.

Na een onrustige nacht vanochtend weer de op fiets. Onze fietsen hadden vannacht kamer 2! Geen extra kosten. Geen zon vanochtend, heeeeeeeerlijk. Benen voelden weer beter en we gingen als een speer, ook een redelijk vlak stuk zo voor de col Somport. Vanochtend in Coarraze uitgenodigd door de pastoor voor een kop koffie. Heel bijzonder, en natuurlijk een prachtige stempel. We hebben er al heel wat verzameld en hele mooie kerkjes gezien. Om 14.00 uur in Oloron Ste-Marie (72 Km) even pauze want we fietsen nog een stukje door dan hebben we maar vast een stukje van de Col gehad. De zon schijnt ondertussen weer maar gelukkig minder heet dan gisteren.

• 02 Augustus 2013 - 19:12

Jan Mos:

dag Huub en Agnes; de heerlijke beproeving na een aantal dagen komt dus morgen - col de smoort - een heerlijkheid. Vanuit de top hebben jullie een heerlijke afdaling, kilometerslang naar een prachtige plaats genaamd Jacca. Ik ben jaloers en wens jullie tegelijkertijd veel plezier de komende dagen. groet Jan

• 02 Augustus 2013 - 19:15

Jan Mos:

Ik bedoelde natuurlijk col de somport; de automatische tekstverwerker van apple veranderde de naam van deze berg helaas in "smoort" - een soort heiligschennis van wijlen Bill Gates. nogmaals groet Jan